Yogashala_Måns_Broo_Yogans filosofi

Workshop 

Yogans filosofi

med Måns Broo;

Modul 1

Yoga Sutra Kapitel 1&2
Måns Broo gästar oss på Yogashala Stockholm vid tre tillfällen. Han kommer att ge tre föreläsningar om Patañjalis yogasūtra och Bhagavadgītā. Måns Broo är docent vid Åbo Akademi och har översatt Yogasūtra till svenska från Sanskrit. Här får du verkligen möjlighet att dyka djupare in i yogans filosofi! 

Patañjali skrev sin text Yogasūtra för mer än 1500 år sedan. Hans bok är ändå fortfarande högst aktuell, inte bara för att yoga idag är populärare än någonsin tidigare, utan framför allt för att de problem han brottas med lika mycket rör nutidsmänniskan. Hurdant är människans sinne? Kan alla hennes bångstyriga tankar stillas? Kan hon bryta destruktiva tankemönster? Och finns kanske något bortom tanken? Yogasūtra handlar som namnet säger om yoga, men på ett filosofiskt genomgripande sätt, där Patañjali inte nöjer sig med att beskriva människans och världens beskaffenhet, utan också presenterar en konkret metod för att bryta de bojor som fjättrar oss. Texten ger oss en fascinerande inblick i en världsåskådning som vid första anblick kan verka främmande, men som vid ett närmare studium på många sätt kan kännas bekant.

Under denna helg fokuserar vi på och lär oss mer det första och andra kapitlet av Yogasūtra, där bland annat yogans åtta grenar beskrivs. Måns går detaljerat igenom de mest relevanta delarna i de två kapitlen och vi kommer även att få prova recitera några sutror,

Modul 2

Yoga Sutra Kapitel 2&3
Under denna andra helg med Måns fokuserar vi på och lär oss mer det de två sista kapitlen av Yogasūtra. Måns går detaljerat igenom de mest relevanta delarna i de två kapitlen och vi kommer även att få prova recitera några sutror. Det är bra om du har deltagit på Modul 1. 

Patañjali skrev sin text Yogasūtra för mer än 1500 år sedan. Hans bok är ändå fortfarande högst aktuell, inte bara för att yoga idag är populärare än någonsin tidigare, utan framför allt för att de problem han brottas med lika mycket rör nutidsmänniskan. Hurdant är människans sinne? Kan alla hennes bångstyriga tankar stillas? Kan hon bryta destruktiva tankemönster? Och finns kanske något bortom tanken? Yogasūtra handlar som namnet säger om yoga, men på ett filosofiskt genomgripande sätt, där Patañjali inte nöjer sig med att beskriva människans och världens beskaffenhet, utan också presenterar en konkret metod för att bryta de bojor som fjättrar oss. Texten ger oss en fascinerande inblick i en världsåskådning som vid första anblick kan verka främmande, men som vid ett närmare studium på många sätt kan kännas bekant.

Modul 3


Bhagavadgītā
Bhagavadgītā (sanskrit : 
भगवद् गीता, för ”den höges sång”) är ett av världslitteraturens mest berömda epos. Under ett våldsamt slag samtalar guden Krishna och hjälten Arjuna om yoga – de metoder för andlig rening och självinsikt som bildar stommen i buddistisk och hinduistisk religion. Yoga är, som det står i Bhagavadgītā , vägen till ”upplösandet av lidandets band” och ett tillstånd av ”fullkomlig, översinnlig lycka som kan fattas endast genom insikt”. Det utgör en självständig berättelse i det stora eposet Mahabharatas sjätte bok. För hinduismen utgör Bhagavadgta ett särskilt viktigt verk.

I Bhagavadgītā (förs en dialog mellan guden Krishna och prins Arjuna strax före det stora slaget vid Kurukshetra. Arjuna står inför ett svårt dilemma: hans plikt som krigare är att följa sin dharma och påbörja slaget, men samtidigt ser han det som en fruktansvärd synd att döda de många stora män, släktingar och guruer, som står i motståndarnas här. För att ledsaga prinsen genom detta svåra beslut undervisar Krishna prinsen i olika former av yoga. Historien utspelar sig för cirka femtusen år sedan.
Bhagavadgita kan ses som en sammanfattning av upanishaderna. Varje kapitel avslutas till exempel med att Bhagavad-Gita kallas för upanishad.
Krishna säger i Bhagavadgita 3.3 att det sedan gammalt finns två vägar:

Karmayoga, handlingens väg: Att göra sin plikt (dharma) och tillägna Gud resultatet. Att förbli opåverkad av dualiteter som glädje-sorg, värme-kyla och så vidare. Att läsa religiösa texter och meditera över/dyrka gudarna.

Jnanayoga, kunskapens väg: (förknippas ofta med att vara munk/nunna) Att lyssna på upanishadernasbudskap, fundera över det och realisera det genom meditation, det vill säga få kunskap om självets sanna natur.

Program

Lördagar kl. 12.00 – 16.00
Söndagar kl. 11.00 – 15.00

 

Yogashala_fortsättning mot mysore

Kurstillfällen:

FÖR DIG SOM YOGAR

Bra att veta